Why glutenfreeamsterdam.com?


In my daily life I have many diners and get-togethers with my friends. Amazing of course but with celiac also complicated sometimes. Spontaneously visiting a restaurant is not that easy when you are a celiac. Therefore I was surprised how easy it was to eat gluten-free in restaurants in other countries like Norway, Spain, the U.S.A and Canada. A menu with a gluten-free logo is (often) normal abroad, while here it is an exception. The gluten-free policy in restaurants in Amsterdam can therefore still improve a lot. Currently there are some great initiatives and they deserve some attention!
I did research online and contacted many restaurants to get information about their gluten-free possibilities. With the website www.glutenfreeamsterdam.com I hope to make eating out for celiacs in Amsterdam more easy. Besides that, I hope that restaurants become more conscious about gluten-free food and the importance of offering this.
During my work as a hostess on the canals of Amsterdam I heard a lot of negative stories about gluten-free experiences in Amsterdam from tourists. Therefore, I hope my blog can help them as well to make their visit easier, so they can enjoy this beautiful city more.



Waarom glutenfreeamsterdam.com?


Zoals ik eerder deze week al omschreef heb ik vaak etentjes met vrienden en familie. Natuurlijk hartstikke leuk en gezellig, maar met coeliakie ook best lastig. Spontaan een restaurantje binnenlopen om een hapje te eten gaat niet meer zo makkelijk. Vaak kunnen ze wel een hele simpele salade voor mij maken, maarja daar word ik zelf ook niet blij van.
Toen ik om me heen keek naar andere landen schrok ik ervan hoe erg Nederland achter loopt op dit gebied. Als je kijkt naar Scandinavische landen, Spanje, Amerika en Canada, dan zijn de restaurants op dit gebied vaak veel verder. Een menukaart waar met het glutenvrije logo staat aangegeven welke gerechten glutenvrij zijn is daar vaak heel normaal terwijl het hier een uitzondering is.
De horeca (in Amsterdam) is een sector waarin, op het gebied van glutenvrij eten, nog veel verbeterd kan worden en waar gelukkig ook al steeds meer initiatieven komen. Geweldig natuurlijk, en deze restaurantjes verdienen aandacht!!
Daarnaast hoop ik het andere mensen wat makkelijker te maken. Zelf heb ik dagen lang gegoogled naar goede glutenvrije restaurantjes en vele restaurants gebeld. Teleurstellend is het om te horen dat soms een kok geen idee heeft wat een glutenallergie is. Of dat ze eerst beweren aan de telefoon er verstand van te hebben en je dan vervolgens een salade serveren met croutons!. Dit terwijl deze restaurants wel op websites zoals IENS.nl aangeven glutenvrije gerechten te kunnen maken.
Ik hoop met mijn blog uiteten gaan in Amsterdam voor andere Coeliaken makkelijker te maken en restaurants meer bewust te maken voor de feit dat glutenvrij belangrijk is.
Zelf werk ik in de toeristische sector waardoor ik ook in contact kom met toeristen met coeliakie. Vaak schaam ik me dood als ze vertellen over hun glutenvrije ervaringen in Amsterdam. Met mijn blog hoop ik dat ze wat meer informatie kunnen krijgen, en zo een leukere tijd hebben in deze geweldige stad! 



- Valentine - http://www.gluuts.nl 
- Kirsten - http://glutenblij.nl






0 reacties:

Post a Comment

 

Newsletter

Blogger

BlogSociety

Meet The Author

Creative Commons-Licentie
Toestemming met betrekking tot rechten die niet onder deze licentie vallen zijn beschikbaar via www.glutenfreeamsterdam.com.